FANDOM

Bok2
Du har nå åpnet

Det Flytende Oppslagsverk

av Kavanski Serum

I dette oppslagsverket finner du alt du trenger å vite om de forskjellige eliksirer du kunne støte på opp igjennom livet. Oppskrift er inkludert.

Amortentia Edit

Amortentia - også kalt kjærlighetseliksiren, er den sterkeste av alle kjærlighetsdrikker. Men den skaper ikke noe ekte kjærlighet, men lettere ting som; forelskelse og tiltrekkelse.

Kjennetegn Edit

Man kjenner som oftest eliksiren igjen på perlemor fargen og den spiralformede røyken. Det som er mest spesielt med eliksiren er allikevel at den lukter den som tiltrekker en mest. Effekten varer vanligvis ikke så lenge, og eliksiren må derfor drikkes med gjevne mellomrom dersom en ønsker å beholde effekten.

Fremgangsmåte Edit

Før du begynner på eliksiren må du først varme opp ett bål til 350 grader. Når varmen er passe, setter du en kjele av gull over bålet og tilsetter de to første vesenvogn ingrediensene. Rett etter du har gjort det tilsetter du småfehjertene og lar alt koke i 4 minutter. Før du tar i neste ingrediens, boomslangeskinn må du røre en gang i retning klokka. Når det er gjordt lar du ingrediensene koke i 15 minutter, og tilsetter så 2 tellebønner hvert 2 minutt. Så putter du oppi hovedingrediensen; Besoar og lar alt koke i ytterligere 15 minutter. Nå vil fargen på eliksiren (on du ikke har gjort feil) få en perlemorsglans. Før eliksiren kan brukes må du ta av eliksiren og la den stå til avkjøling i 12 timer.

De levende dødes drikk Edit

De levende dødes drikk er en kraftig søvneliksir. For å vekke en person fra søvnen, kan du brygge en Wiggenweld-mikstur.

Ingredienser Edit

  • Vendelrot
  • Kongespir
  • Malurt
  • Moondew
  • Sopophorous-bønner (For å frigjøre saften fra bønnene bedre, burde man bruke en sølvdolk og bredde den flate siden mot bønnene)

Fremgangsmåte Edit

Rør de fire første ingrediensene sammen. Når eliksiren blir solbærfarget med blålig damp over, er halve bryggingen overstått. Etter det vil fargen bli dypere lilla, så lysere. Etter lysningen skal man tilsette Sopophorousbønner og rører til eliksiren blir klar som vann, for hver syvende runde du rører mot klokka, kan du røre en med klokka for å få frem den lyse rosa fargen som tilsier at den er ferdig.

Dulmikstur Edit

En Dulmikstur er en eliksir som brukes dersom en person skal roe ned nervene.

Ingredienser Edit

  • Tørkede nesler
  • Pulveriserte slange-hoggtenner
  • Stuede hornsnegler
  • Pinnsvinpigger

Fremgangsmåte Edit

Først finner man frem alt av utstyr, så lar man kjelen stå til temperaturen når 200 grader. Så tilsettes 4 gram med pulveriserte slange-hoggtenner, rør om en gang. Så tilsetter man 6 pinnsvinpigger, rør om etter dette. Når dette har koket i 20 minutter kan man tilsette 8 Stuede hornsnegler. Så lar man dette koke i 15 minutter, det er viktig å røre om inni mellom! Når de 15 minuttene har gått, lar man det hele koke i 10 minutter til (uten å røre om). Etter 10 minutter er eliksiren ferdig.

Drømmeløseliksir Edit

Dersom du plages av mareritt kan du brygge en eliksir som lar deg sove redselløs, men den hindrer også andre drømmer å slippe til.

Ingredienser Edit

  • Småfe-hjerter
  • 3 billehår
  • 2 sommerfugl pulver
  • 4 doser enhjørningspulver av melterte hover
  • 8 biter bark av stavtreet rosentre
  • 1 fjær fra en blå føniks.

Fremgangsmåte Edit

Det aller første man må gjøre er å sette heksekjelen på ilden og vente til temperaturen når 350 grader. Denne temperaturen blir passelig for at man kan tilsette to av billehårene. Med engang det er gjort tilsetter man småfehjertene og lar dette koke i 4 minutter, før det siste billeøyet tilsettes. Dette skal kokes i ca. 15 minutter før man tilsetter sommerfuglpulveret med to minutters mellomrom. Når det er gjort tas dosene med enhjørningspulveret oppi, og lar dette koke i 15 nye minutter før man tar oppi de åtte bitene med bark fra rosentre. Etter fem minutters mellomrom tas føniksfjæren oppi.

Har du fulgt oppskriften til punkt å prikke vil eliksiren din bli sort. Da er det på tide og ta eliksiren av platen og la det hvile i rundt 12 timer før du heller den på flasker.

Verifiserum Edit

Verifiserum er et sannhetsserum. Den er fargeløs og luktløs, og det trengs bare tre dråper skal til for å få ut sannheten av en person. Verifiserum er strengt kontrollert av Magidepartementet, og det er straffbart å bruke det uten tillatelse, så sant det ikke finnes en særegen grunn. Det finnes flere måter å motstå virkningene. Blant annet gjennom psykoblokk, noe som gjør det ubrukelig som et middel for å fremskaffe bevis eller tilståelser i rettssaker og lignende.

Ingredienser Edit

  • Slangegift to dråper
  • Hippogriffklør 4 stk
  • Vann hentet i måneskinn
  • Alvevinger 3 stk
  • Slubbermakkslim

Fremgangsmåte Edit

Kok opp 1 liter vann og la det stå i 5 minutter.
Legg så forsiktig oppi Hippogriffklørne. Det er viktig at du ikke får væsken på deg, ettersom den blir etsende.
Så skal Alvevingene oppi. Væsken skal nå være grønn med rosa skjær. Rør rundt 6 ganger mot klokka.
Tøm deretter Vann hentet i måneskinn ned i kjelen. Nå er eliksiren klar til at du kan tømme slangegiften ned i, og så til slutt slubbermakkslimet.
Rør igjen i 10 minutter, og så skal eliksiren ha en blå-svart farge.

Kilder Edit