FANDOM

Bok

Denne siden er en del av boken Sentrale Magikernavn i Samtida.

Snarvei:

SEMS:AH

Albus Humlesnurr regnes for å være en av de største og mektigste trollmenn noensinne, faktisk så mektig at selv Han-Viss-Navn-Må-Være-Unevnt fryktet ham. Han ble født inn i Humlesnurr-familien i 1881, som den eldste sønnen til Kendra og Parsifal Humlesnurr. De fikk senere også en ny sønn og senere en datter, Abriam og Ariana. Etter at faren til unge Albus havnet i Azkarban for magibruk mot gompebarn, ble han og så vel resten av familien sett på med fiendtlige øyne av mange.

Humlesnurr visste tydelig hvilket geni han var, allerede mens han fortsatt gikk på skolen mottok han Merlinorder-prisen. Særlig Transfigurasjon utmerket han seg i, mens broren Abriam foretrakk dueller og annen praktisk magitrening. Etter at Albus var ferdig med høyskolen, døde moren hans, Kendra, og Albus måtte ta ansvaret for hans yngre søsken. For å tjene til livets opphold tok han jobb som transfigurasjonslærer på sin gamle skole; Galtvort. Senere ble han utnevnt til viserektor, og om enda en stund erstattet han den daværende rektoren; Armando Duppel.

I 1970, da Han-Visst-Navn-Må-Være-Unevnt hadde sin storhetstid, startet Humlesnurr Føniksordenen, en hemmelig organisasjon som skulle stå imot Han og Hans dødsetere.