FANDOM

Bok
Du har nå åpnet

Tryllestaven

av Gregorovitsj

Intoduksjon
Edit

Wands

Forskjellige stavtyper har forskjellige egenskaper.

Jeg har lenge ønsket å lage en lettlest bok om stavbruk for nybegynnere, uten å ha fått muligheten. Det skyldes kanskje det faktum at jeg har lidet av kronisk skrivekrampe de siste tre år. Men nå som sykemeldingen ebber ut, tenkte jeg det var på tide å ta fjæren fatt igjen. Så fortvil ikke, kjære leser! Snart vil de kunne mestre stavkunsten like godt som meg og andre skolerte trollmenn og hekser.

Trylling Edit

Grundig kurs for utførelse av trylleformel.

1: Plukk opp staven Edit

Jeg antar nå i skrivende stund at leseren er i besittelse av en tryllestav, hvis ikke bør vedkommende omgående skaffe seg et eksemplar. Når du har staven klar, plukk den opp med hånden. Hvis den ligger på et bord eller et annet sted over gulvet er saken ganske enkel. Ligger den på bakken derimot, blir du nødt til å enten bøye ryggen eller knærne for å ta den opp. Personlig vil jeg anbefale knebøying, siden du aldri kan være helt fullstendig sikker på om du har noen skikkelige dårlig rygg-gener som bare venter på at du skal legge last på ryggraden og PANG. Resten av din ungdom i gyngestol.

2: Grepet Edit

Grip tak i staven med den hånden som faller deg naturlig. Ta tak et stykke bak på staven, vær påpasselig med at den spisse enden ikke peker mot deg selv. Det er fra denne enden magien vil springe ut, feilberegning av dette steget kan resultere i selvskading.

3: Utfør formel Edit

Her kommer den vanskelige delen; å utføre trylleformelen. Hver trylleformel har sin egen håndbevegelse, hvor du må vifte, snurre, eller peke med staven i den formasjonen det står beskrevet. Noen formler krever også at du skal si formelordet i et bestemt tonefall, derfor kan det være lurt å rense stemmen før du tryller. Prøv å være mest mulig konsentrert om hva du gjør; et lite glipp og det hele kan få uønskede konsekvenser. For all del, hold godt tak i staven og uttal formelordene tydelig.

Vedlikehold Edit

En standard tryllestav skal ikke renses eller vaskes på noe vis. De finnes derimot spesielle modeller, ofte billige å dårlige, hvor tryllestøv setter seg fast i tuppen og krever grundig rengjøring for å ikke eksplodere eller lignende. Ta en tøyfille og smør den inn med gammel trollvoks, og gnikk den forsiktig mot tuppen på tryllestaven. Ikke under noen omstendigheter bruk kaldt vann til dette, det kan virke mot sin hensikt.

La ikke tryllestaven ligge å slenge! Hvis noen skulle komme til å tråkke på den eller sitte på den, kan de lett få skader. Det kan personen som setter seg/tråkker på den også få. En brukket tryllestav må ikke brukes, kontakt en stavekspert for reparasjon.

Kom igang! Edit

Du er nå klar for å møte verden med ditt altomfattende redskap, så sett igang! Husk at uaktsom bruk av farlige trylleformler kan resultere i bøter, fengselstraff og ikke minst forbud mot tryllestavbruk i framtiden.